Pistolety lakiernicze
Pistolet lakierniczy to wszechstronne urządzenie do malowania różnego rodzaju obiektów. Mogą to być: elementy wyposażenia domu, ogrodu, samochodowej karoserii i wiele innych. Pistolety lakiernicze służą do nakładania powłok malarsko-lakierniczych, a także zabezpieczeń antykorozyjnych. Znalazły swoje miejsce w przemyśle, warsztatach blacharsko-lakierniczych oraz wśród pasjonatów modelarstwa i lakiernictwa artystycznego.
Jaki pistolet lakierniczy wybrać
Pistolet lakierniczy to narzędzie, które sprawdzi się w rękach amatora jak i profesjonalnego użytkownika. Wybór jego rodzaju jest ściśle uzależniony od planowanego zastosowania jak i posiadanego sprzętu, który ma napędzić pistolet do malowania.
Można wyróżnić następujące rodzaje pistoletów lakierniczych:
- Pistolet lakierniczy HP (wysokociśnieniowy) – najstarsza z dostępnych technologii lakierowania ciśnieniowego. Przez niewielki otwór wytryskiwana jest niewielka ilość lakieru pod dużym ciśnieniem tzw. miotła. Wśród wad pistoletów HP podaje się duże rozpylanie materiału, co powoduje znaczące marnotrawstwo farby lakierniczej.
- Pistolet lakierniczy HVLP (niskociśnieniowy) – posiada więcej otworów w dyszy, dzięki czemu spada ciśnienie, ale rośnie ilość emitowanej na obiekt farby. Do zalet pistoletu HVLP zalicza się oszczędność farby, ale taki pistolet lakierniczy potrzebuje mocniejszego kompresora.
- Pistolet lakierniczy LVLP (niskociśnieniowy z niskim zużyciem materiału) – rodzaj pistoletu, który łączy w sobie zalety pistolu HP i HVLP tzn. pracują pod niskim ciśnieniem, przy małym zużyciu sprężonego powietrza oraz gwarantują niewielkie straty farby lakierniczej. Pistolet lakierniczy LVLP to najnowocześniejsze narzędzie dla lakiernika.
Jaka dysza do pistoletu lakierniczego
Wybór dyszy do pistoletu lakierniczego to bardzo ważna kwestia dla otrzymania odpowiedniej jakości powłoki lakierniczej. Rodzaj dyszy jest uzależniony od nanoszonego materiału, rodzaju pistoletu oraz podłoża, które chcemy malować.
Lakierowanie samochodów:
Technika HVLP (niskociśnieniowa)
lakier bezbarwny: 1.3 , 1.4 , 1.5
baza: 1.3 , 1.4
lakier uniwersalny: 1.3 , 1.4 , 1.5
wypełniacz: 1.5 , 1.7 , 1.9
podkład: 1.7 , 1.9
Technika RP (wysokociśnieniowa)
lakier bezbarwny: 1.2 , 1.3 , 1.4
baza: 1.2 , 1.3 , 1.4
lakier uniwersalny: 1.3 , 1.4
wypełniacz: 1.4 , 1.6 , 1.8
podkład: 1.4 ,1.6
Materiały malarskie
Technika HVLP (niskociśnieniowa)
lakier: 1.5 , 1.7 , 1.9
wypełniacz podkład: 1.9 , 2.2
bejca/lazurowanie: 1.0 , 1.2 , 1.3
Technika RP (wysokociśnieniowa)
lakierobejca grubowarstwowa: 1.8 , 2.0
lakier: 1.6 , 1.8 , 2.0
wypełniacz podkład: 1.6 , 1.8 , 2.0
szpachla natryskowa: 2,5
bejca/lazurowanie: 1.0 , 1.2 , 1.3
Lakierowanie przemysłowe
Technika HVLP (niskociśnieniowa)
lakier strukturalny: 2.2
lakier nawierzchniowy: 1.4 , 1.5 , 1.7
podkład/grunt: 1.7 , 1.9 , 2.2
wypełniacz: 1.7 , 1.9 , 2.2
Technika RP (wysokociśnieniowa)
lakier strukturalny: 2.0 , 2.5
lakier nawierzchniowy: 1.4 , 1.6 , 1.8
podkład/grunt: 1.6 , 1.8 , 2.0
wypełniacz: 1.6 , 1.8 , 2.0
Materiały dla stolarstwa
Technika HVLP (niskociśnieniowa)
lakier: 1.5 , 1.7 , 1.9
wypełniacz/podkład: 1.9 , 2.2
bejca/lazurowanie: 1.0 , 1.2 , 1.3
Technika RP (wysokociśnieniowa)
lakierobejca grubowarstwowa: 2.5
lakier: 1.6 , 1.8 , 2.0
wypełniacz/podkład: 1.8 , 2.0 , 2.5
bejca/lazurowanie: 1.0 , 1.2 , 1.3
Praktyczne porady
- Za słaby kompresor – może o tym świadczyć sytuacja, w której ciśnienie natryskowe spada. Również w przypadku ciągłej pracy spręzone powietrze szybko się nagrzewa, czego następstwem jest zwiększone zanieczyszczenie powietrza olejem i kondensatem. Jeśli kompresor pracuje długotrwale w wysokiej temperaturze wpływa to znacząco na żywotność urządzenia
- Zbyt wysłużony kompresor – sytuacja, w której kompresor ma zbyt małą wydajność i pracuje w sposób nieekonomiczny. Wysłużona sprężarka potrafi zużywać nadmierną ilość oleju, który później może dostać się do instalacji powietrznej.
- Błędy lakiernicze:
- trzymanie pistoletu zbyt blisko obiektu lakierowanego powoduje powstanie dużej mgły lakierniczej,
- rozpylanie lakieru przy zbyt niskim ciśnieniu tworzy silny efekt skórki pomarańczowej,
- zbyt duża odległość pistoletu od obiektu lakierowanego sprawia, że strumień się rozbija lub lakier nie kryje dokładnie,
- zbyt duży natrysk i za mała odległość od obiektu lakierowanego przyczynia się do powstawania zacieków,
- ciśnienie natrysku ustawiane inaczej niż przy wciśniętym spuście pistoletu (trzeba to robić zawsze przy uruchomionym spuście pistoletu lakierniczego).